Volkstyle: magazine & website voor de VAG community

Een goede klant 402automotive van Sebastix heeft een een nieuw concept VolkStyle voor VAG autoliefhebbers geïntroduceerd. VAG staat voor Volkswagen Group en tot deze groep behoren de volgende automerken: Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT en Skoda.

Met een splinternieuw magazine die om de twee maanden verschijnt maakt 402automotive zichtbaar hoe innovatief en gevarieerd deze auto’s kunnen zijn die worden aangepakt door tuners. Verschillende stijlen zijn goed zichtbaar en dat maakt deze scene aantrekkelijk om te zien.

Sebastix heeft voor Volkstyle meegedacht in de online strategie. De doelgroep is online erg actief en op diverse locaties terug te vinden, waarvan Facebook een van de grootste is. De Volkstyle Facebook pagina had daarom in een aantal maanden al snel enkele duizenden fans (6000+) en de betrokkenheid van deze fans is groot. Dagelijks worden er ongeveer 10 tot 15 berichten geplaatst die veel likes en reacties ontvangen van VolkStyle fans.
Echter met een succesvolle Facebook pagina heb je nog geen succesvolle community én business. Het is een uitdaging om de conversie te maken van Facebook naar directe sales. Hiervoor kun je verschillende middelen inzetten.  Voor VolkStyle lag het voor de hand om hier in ieder geval een website voor op te zetten waar je onder andere het magazine snel en eenvoudig kunt kopen. Middels een koppeling Ogone kan er via verschillende betaalmethodes betaald worden vanuit verschillende landen.

Meten is weten en daarom ontwikkelen we door in een iteratief proces om de conversie verder te optimaliseren. Concreet betekent dit dat we binnenkort op de website ook gaan werken met een uitgebreid winkelmandje om in de shop verschillende producten te kunnen aanbieden. Daarnaast maakt VolksStyle uit van een pakket van nog 14 andere websites. As we speak worden deze op dit moment gerealiseerd en zullen in december gelanceerd worden. Ik hou jullie op de hoogte.

Mobiele applicatie Holla Advocaten

Sinds enkele weken is de eerste mobiele applicatie van Sebastix een feit. In zowel de App Store voor iOS apparaten als in de Google Play store voor Android toestellen staat de applicatie voor advocatenbureau Holla Advocaten live.

Bij Holla Advocaten zijn ze betrokken bij de zaken die ze behandelen. Speciaal voor haar cliënten, relaties en geïnteresseerden ontwikkelde Holla Advocaten daarom de Holla app. Via deze app heb je vanaf nu met een klik op de knop alle gegevens van je advocaat bij de hand. Dat noemen ze bij Holla Advocaten Hoogst Persoonlijk.
Maarten Letschert, bestuursvoorzitter van Holla Advocaten: “Er bestaan al verschillende juridische apps, maar wij hebben er voor gekozen om het persoonlijke karakter te benadrukken. Naast de profielen van de advocaten hebben we de app nog persoonlijker gemaakt, doordat gebruikers zelf kunnen aangeven over welke onderwerpen ze graag op de hoogte gehouden willen worden, desgewenst door middel van pushberichten.” De Holla app is gebruiksvriendelijk en biedt gemak. Zo worden via de expertises van Holla Advocaten direct de gespecialiseerde advocaten en de nieuwsberichten en evenementen binnen die specialisatie getoond. “Deze koppeling zorgt voor een helder overzicht, niet alleen voor bestaande relaties. Ook geïnteresseerden kunnen in één oogopslag zien welke advocaat ze kunnen benaderen.”
Bron: http://www.holla.nl/NL/nieuws/nieuws-overzicht/de-holla-app-uw-advocaat-altijd-bij-de-hand

In mei dit jaar benaderde Imagobureau TINK! mij voor dit project. TINK! is als opdrachtnemer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het concept, het functionele ontwerp en de grafische vormgeving van de applicatie. Ik heb zorg gedragen voor de technische realisatie. Om dubbel werk zoveel mogelijk te voorkomen, heb ik de applicatie ontwikkeld in het Appcelerator Framework. Met de bestaande kennis van web-techniek was het schrijven van de applicatie in Javascript geen probleem. De grootste uitdaging lag in het opzetten van een technisch ontwerp, want tussen iOS en Android zitten op sommige punten behoorlijke verschillen in hoe bijvoorbeeld de navigatie eruit moet zien op basis van wat eindgebruikers verwachten. Het uitgangspunt was zoveel mogelijk code te hergebruiken, uiteindelijk is dit voor zo’n 70% gelukt.

 

Lees meer >

Facebackup, download en bewaar al je waardevolle Facebook herinneringen

In navolging van HVSbackup is het logisch dat er ook een applicatie voor Facebook volgt: Facebackup.

Met Facebackup is het mogelijk om al je vrienden, foto’s (inclusief foto’s waarin je getagd bent), updates, likes, privé berichten te downloaden naar je eigen computer. Nu Facebook zegt ze meer dan 1 miljard actieve gebruikers heeft, zullen er ongetwijfeld velen zijn die ook al hun digitale eigendommen weer terug willen die ze ooit op Facebook hebben geplaatst. Waarom? Ze stoppen met Facebook, maar ze willen niet alles kwijtraken wat erop staat.

Stoppen mensen dan met Facebook?
Ja.
Waarom?
Lastig om concreet te benoemen, maar het komt erop neer dat mensen worden Facebook moe worden. Hoe vaker ze Facebook checken, hoe groter ook de kans wordt dat ze uiteindelijk niets lezen wat ze ook interesseert. Er ontstaat een zekere verveling van wat je van je digitale vrienden leest. Dit wordt mede veroorzaakt door Facebook zelf die met hun ‘edge rank’ bepalen welk nieuws van je vrienden voor jou interessant is. De groep mensen die met Facebook stopt, groeit. De groep mensen die Facebook steeds ‘vervelender’ beginnen te worden is nog groter. Tussen het moment dat je jezelf Facebook-moe begint te voelen en het moment dat je ook echt stopt met Facebook zit veel tijd. Naarmate er straks meer mensen besluiten te stoppen met Facebook, zal deze tijd korter gaan worden. Facebackup kan je straks helpen met het stoppen van Facebook door in ieder geval al jouw Facebook data veilig te stellen. Je krijgt de zekerheid niets te hoeven verliezen wat je ooit op op Facebook hebt geplaatst.

Waar zal Facebackup een kopie van maken naar je eigen computer?

  • Jouw foto’s
  • Foto’s waarin je getagd bent
  • Jouw vrienden
  • Jouw updates
  • Ontvangen likes op je foto’s en berichten
  • Reacties van anderen op je foto’s en berichten
  • Jouw privé berichten
  • Jouw Facebook groepen
  • Jouw Facebook pagina’s

Het is mogelijk om nog meer data op te halen. Ik ben daarom ook benieuwd welke data voor jou het meest waard is die op Facebook staat en je absoluut wilt bewaren voor de toekomst.

Panopticon – jouw online privacy onder de loep

Neem even de tijd en bekijk deze documentaire die gaat over privacy in het systeem waarin jij leeft. Het systeem verandert door digitale technologie en neemt verschillende belangen van organisaties kritisch onder de loep. Luister en wees je bewust van deze technologie om je heen en wat deze doet. Wat je nu achterlaat aan digitale sporen kan nu misschien geen kwaad, maar niemand kan voorspellen wat de toekomst zal brengen. Wees je bewust van de keuzes die je maakt als je bepaalde technologie toelaat in je leven.

Carage – social network als applicatie voor autoliefhebbers

Al jaren heeft Sebastix een concept voor een social network voor autoliefhebbers op de plank liggen. Sinds mijn 18e bezoek ik vele fora op internet die met auto’s te maken hebben, met name Honda. Deze fora hebben een hoge aantrekkingskracht, vooral als je zelf ook iets gaat bijdragen. Op auto fora ligt het voor de hand dat je naast iets over jezelf, met name iets over je eigen auto deelt. Auto’s kunnen op vele manieren een passie vormen bij mensen en wat is er mooier dan deze passie met elkaar te kunnen delen? Het internet biedt hier verschillende mogelijkheden voor.
Al snel had ook ik hier een eigen idee voor in mijn hoofd: jouw auto een profiel geven binnen een sociale omgeving. In 2007 heb ik dan ook zelf een extensie voor phpBB2 uitgewerkt waar leden op het forum van Civic Club Holland een autoprofiel creëerden. Helaas is deze extensie min of meer verloren gegaan na de komst van een nieuwer phpBB3 forum.

Toch ben ik blijven zoeken naar een andere manier om mijn idee uit te werken. Daar wil ik natuurlijk zoveel mogelijk autoliefhebbers mee bereiken. In deze tijd ligt het voor de hand dat ik daar Facebook voor moet gebruiken. Hieruit is een applicatie voor Facebook ontstaan: Carage.

   

Lees meer >

Sebastix zoekt nieuwe huisvesting

Sebastix is op zoek naar een nieuwe bezoek- en werklocatie. Op dit moment zit hij in een gedeelde ruimte van Starterslift in het Blushuis op het Triple O Campus in Breda. In februari 2013 vertrekt Starterslift uit het Blushuis. Er is genoeg aanbod van diverse locaties, toch is het lastig om een keuze te maken.

Wat zoekt Sebastix bij de locatie?

  • Voorkeur stad is Breda
  • Afsluitbare ruimte / unit voor een vaste werkplek (spullen moeten veilig staan)
  • Parkeervoorziening
  • Minimaal ~20m2 oppervlakte
  • 250-350 euro per maand inclusief

Sebastix staat open voor diverse oplossingen. Als eenmansbedrijf kan hij zich flexibel opstellen en is juist daarom op zoek naar een flexibele oplossing.

Heb je tips voor huisvesting? Hieronder kun je reageren of neemt direct contact op met Sebastix via info@sebastix.nl of 06 41712778.

Evgeny Morozov slaat de spijker op z’n kop


http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-2012/evgenymorozov.html

In de laatste vijf minuten van deze documentaire slaat Morovoz volledig de spijker op z’n kop.

Zijn boek heb ik afgelopen vakantie gelezen en heeft me weer een aantal interessante nieuwe inzichten opgeleverd.
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/net-delusion/1001004009812549/index.html

Inzage verzoek Rabobank (deel I)

Vorig jaar heb ik enkele rekeningafschriften opgevraagd van één van mijn rekeningen bij de Rabobank. Omdat een aantal afschriften ouder waren 15 maanden en deze normaal alleen digitaal te downloaden zijn, waren ze niet meer beschikbaar via de digitale weg en werd er €5,- per afschrift in rekening gebracht waarna ik deze per post op papier heb ontvangen. 5 euro voor 1 A4…ik moest toen even een flink betalen. Dit kostenbeleid is echter in strijd met de wet.

Lees meer >

2011: hét jaar van mobiel

2011 is absoluut het jaar waarin mobiel doorgebroken is als apparaat die vaker en vaker wordt gebruikt om het internet te besurfen. De video hieronder geeft dat ook op een prachtige manier weer:

In mijn eigen praktijk zie ik ook steeds meer mobiel gebruik, waaronder in de mailings die ik verstuurde afgelopen jaar. Bijna 50% van de mensen die de mail openen doen dit met hun mobiele apparaat! Binnen een jaar tijd heb ik dit zien stijgen met 15%. Dat dwingt je dus ook anders na te denken over de content die je plaatst in de email en hoe je mogelijke conversie eruit ziet.

Ook websites worden vaker bezocht met een mobiel apparaat. Hieronder een screenshot uit Google Analytics van het mobiele bezoek op een website met dagelijks ~4000 bezoekers. Zoals je kunt zien is in 2011 het mobiel bezoek significant toegenomen en is de huidige situatie zelfs zo dat het mobiele bezoek bijna 25% van het totale bezoek inneemt. Komt er een moment dat er meer mobiel bezoek is dan bezoek via de reguliere computer en browser? Zo ja, wanneer?

Als ik even in de spiegel kijk, zie ik dat ik nog veel te weinig doe en nadenk over de mogelijkheden met mobiel. En dat terwijl ik wel heel goed weet welke tools er zoal beschikbaar zijn om efficient dingen te bouwen voor mobiel. Kijk bijvoorbeeld naar jQuery Mobile, PhoneGap, Appcelerator, KendoUI, Sencha (meer hier). De groei voor mobiel is er ook nog lang niet uit en ik verwacht dat mobiele web (let’s create some more!) waarop we surfen uiteindelijk ook echt  door de massa zal worden omarmt.

The Locker Project – een introductie

This introduction of The Locker Project is written in Dutch, please use Google Translate to translate this page to get a really rubbish translation >_< Please feel free to ask my anything on Twitter of email (info@sebastix.nl).

Al enige tijd volg ik actief The Locker Project welke door Singly wordt gesponsord. Voordat je verder leest, bekijk eerst de bovenstaande video!

A Locker is a container for personal data, which gives the owner the ability to control how it’s protected and shared. It retrieves and consolidates data from multiple sources, to create a single collection of the things you see and do online: the photos you take, the places you visit, the links you share, contact details for the people you communicate with, and much more. It also provides flexible APIs for developers to build rich applications with access to all of this information.

Zelf heb ik ook een eigen Locker lokaal draaien op mijn Macbook. Mijn Locker haalt op dit moment verschillende social data op uit  Google, Facebook, Twitter, Foursquare en Github. Op dit moment kan ik nog vrij weinig met mijn eigen Locker. Het is in ieder geval al ontzettend handig om al jouw versplinterde data op internet op deze manier te aggregeren. Mijn Locker bevat momenteel 787 foto’s, 2900 contacten, 3262 links, 382 locaties. Deze data wordt lokaal opgeslagen in een database (MongoDB).

Het is een kwestie van tijd tot er straks meerdere connectors bijkomen (hiermee maak je verbinding met services zoals Google) en applicaties die iets doen met jouw persoonlijke data in je Locker. Enkele applicaties zijn er al ontwikkeld (welke nog in kinderschoenen staan) tijdens enkele developer hack sessions.

Een Locker biedt ontzettend mogelijkheden, het is jouw verzameling (een eigen platform met jouw gegevens) van verschillende data die je op verschillende manieren kunt hergebruiken. Een Locker biedt namelijk al een API waarmee ‘/me’ data kan worden opgehaald, net zoals jij vraagt aan Google om data op te halen. Voor mezelf zou het een mooie uitdaging zijn om een Hyves connector te bouwen waarmee ook je Hyves data kan worden opgehaald (wat HVSbackup ook doet). Tevens zou ook Rootapp een mooie applicatie zijn voor een Locker. Als ik de tijd kan vinden,  ga ik hier snel aan de slag. Het mooie van The Locker Project is dat alles (een connector of een app) volledig gerealiseerd kan worden met HTML, CSS en Javascript (ook server-side Javascript dankzij NodeJS). The Locker Project heeft in ieder geval nog een lange weg te gaan! Binnen het ‘Personal Data Ecosystem‘ zijn nog vele nieuwe wegen te ontdekken en bewandelen. Jouw ‘Personal Graph‘ is de heilige graal van de toekomst. To be continued…